Innvandring - hvem er skyldig?

Innvandring blir aldri et kjedelig tema for meg. Det er ikke å legge skjul på at det er mange utlendinger her i Norge. Jeg var i konfirmasjon forrige helg, og der var det en gutt som går på videregående skole i Oslo. De var type 2 norske i hele klassen hans. Resten var fra andre kanter.

Det er heller ikke å legge skjul på at mange er i mot det. Når jeg søkte utlendinger på google nå, var dette det første som kom opp: Kriminelle utlendinger må utvises!



Det er jo litt sykt å tenke på. Men jeg sier ikke at jeg er i mot det på noe måte. En ting jeg har iritert meg over derimot, er at de ikke integrerer seg. Jeg har helt ærlig fælt at det kommer så mange til landet vårt, og tror at de kan bo her uten å lære seg språket, uten å lære seg kulturen, uten å forstå seg på landet.

Og det syntes jeg personlig er litt feil. At innvandrere skal komme til Norge, syntes jeg er greit. Men at de ikke lærer seg norsk eller engelsk, eller prøver skaffe seg jobb, prøver lage et liv, har irritert meg hardt.



Når jeg høre om utlendinger som har bodd her i 10 år, og enda ikke kan et norskt ord, da blir jeg faktisk sur. I følge Statistisk Sentralbyrå så vil Nordmenn være i fåtall i Norge innen århundre er omme, om masseinnvandringen fortsetter. Hva syntes dere om det?

Uansett. Isabelle har vært hos meg i helgen, og hun kom jo til Norge med familien sin for 6 år siden. Etter noen tøffe år på asylmottak, og det siste året ble en tøff periode der de ble sendt hjem igjen, er de nå i Norge med oppholdstillatelse.

Og nå prøver de integrere seg. For de er en familie som faktisk ønsker det. De snakker norsk, de er verdens herligste personer, og det er i Norge de vil bo.



Men så må jeg si at Norge gjør det ikke så lett gitt. De jobber, leier hus og prøver få et normalt liv. Fordi de ikke har hatt lov til å jobbe før oppholdstillatelsen, får ikke Isabelle abonnement på mobilen sin. De får heller ikke kjøpt møbler på delbetaling, fordi de ikke har hatt inntekt tidligere på mange år.

Faren, som har hatt lappen siden han var 18 år, får plutselig ikke lov til å ha førerkort og må gå ALT opp igjen. Inkludert teorikurs!



Så jeg må innrømme at jeg syntes Norge går litt mot seg selv.. Vi skal ta i mot så mange invandrere, men vi skal ikke la de få en sjans før statsborgerskap som tar 5 år?

Jeg kunne ønske at feks det var et krav, at hvis du kom her i landet, må man gå norskkurs, og skaffe seg jobb innen et år etter asyl eller noe!

Hva syntes du om saken?

- Sara Careface

bloglovinbloglovinbloglovinbloglovinbloglovin

66 kommentarer

Kristine's fotoblogg12.sep.2011 kl.22:32

Jeg er så enig i alt det du skriver!

Tonje Benedicte12.sep.2011 kl.22:33

BRA skrevet. må si jeg er enig i det du skriver.

frida amalie12.sep.2011 kl.22:34

du skriv så bra! eniig
Jeg er enig i det du skriver! :)

Norge burde også være raskere på å svare asylerne om de får bo i Norge eller ikke, med mange kan det ta opp til 5 år!

Perfectdreams12.sep.2011 kl.22:37

Enig! Det er sjukt teit..

Donna & Sara - bloggen du bør følge!12.sep.2011 kl.22:38

Yngvild: Helt enig! Isabelle og familien måtte jo vente 6 år, for å sååå bli sendt igjen! helt håpløst :S

Beate ∼ 12.sep.2011 kl.22:42

Så bra skrevet Sara :) Jeg er enig i det du skriver og synes det er ganske irriterende når innvandrere som har bodd i Norge lenge og ikke kan norsk og de vil ikke en gang prøve å "passe inn" i våres kultur. Men så er det jo noen familier som prøver virkelig hardt for å "passe inn" og de vil virkelig gjøre noe for Norge.

Donna & Sara - bloggen du bør følge!12.sep.2011 kl.22:43

Beate: Så absolutt :) Man burde skille mellom disse...

Eva ∼ 12.sep.2011 kl.22:45

Jeg er så enig!

Det er alt for mange som kommer til Norge, og ikke gjør annet enn å(sorry uttrykket) sitter på rævva og venter på at staten skal komme og fikse alt for dem.

For meg er det ikke noe problem at folk har en annen religion, og jeg mener at selv om folk flytter hit, kan de få beholde trosretningen sin, men de trenger derimot ikke gå imot hva som er "typisk norsk" eller den norske kuluren kun fordi de har en annen trosretning. Norge har faktisk statskirke, og det er sånn Norge har vært i mange hundre år. Jeg mener ikke at vi skal endre det kun fordi vi åpner landet vårt for folk som har opplevd traumatiske ting som krig o.l. Om de ikke vil feire jul, er ikke det min sak, men de trenger ikke klage på norske normer og regler fordi religionen deres sier noe annet. De har selv valgt å flytte til akkurat Norge, og de må kunne innstille seg litt etter hva vi er vant med. Jeg leste en sak for noen år siden om en guttunge som ikke fikk lov til å gå inn i en kirke av foreldrene fordi de var muslimer. Hele greia endte med at gutten ikke fikk ha kristendomsundervisning i det hele tatt. DET ER HELT FEIL! Skal ikke vi i Norge lære om andre religioner fordi de er litt annerledes enn våres, da?

Men jeg synes Norge også har litt av skylden til at innvandrere ikke alltid integrerer seg. Vi lar de jo slippe. Vi lar de få all støtten de trenger fra staten, og vi lar de gå rundt uten noen som helst norskferdigheter. Jeg er så ening i at norskkurs burde vært et krav! De kan, for all del, snakke sitt eget språk hjemme, men ute blandt folk burde de være i stand til å kommunisere med en som snakker norsk.

Og en ting til som irriterer meg, det er innvandrere som vier hele livet sitt til kriminalitet. Unnskyld meg, men frekkere går det faktisk ikke ann å bli. Vi lar de flytte hit, og de takker oss ved å gjøre livet til andre nordmenn surt? Jeg leser stadig artikler i alle slags aviser om at "gjerningsmannen/gjerningsmennene var av utenlandsk opprinnelse". Greit nok, media belyser det litt ekstra om det er en utenlandsk person som står for gjerningen, men makan til frekkhet, altså. Nesten alle de seneste voldtektene som har foregått i Oslo f.eks. har jo blitt utført av uteleninger. I fare for å høres rasistisk ut(noe jeg ikke er), så mener jeg de som bryter norsk lov(da snakker jeg ikke om forseelser som fartsbøter o.l.) burde bli sendt rett hjem igjen. Da har de fått sjansen sin.

Puh, litt mye på hjertet om akkurat dette. Ble jo nesten et helt blogginnlegg....

Natalie -mamma til Sebastian :) 12.sep.2011 kl.22:48

Å lære seg språket (for å ta et eksempel) er absolutt ikke lett. Spansklæreren min var flink og lærte seg forståelig norsk -men bare på vår dialekt. Med en gang hun beveget sør fra nordland kunne hun ikke forstå et ord norsk. Dette ble såklart missforstått som 'hun gadd ikke lære seg språket en gang!', og folk sørpå var stortsett ikke så begeistret for henne akkurat.

Norge er et land med mange dialekter, flere enn de vi kjenner til. Bare fra her jeg bor og til en halvtime unna snakker de helt annerledes, så det sier litt. Jeg skjønner godt at utlendinger sliter med å lære seg norsk, for det er ikke lett!

Donna & Sara - bloggen du bør følge!12.sep.2011 kl.22:49

Eva: Veldig gode poeng Eva, og veldig enig :-)!

Jeg syntes det burde vært et ennet program når du kommer inn i landet, enn at de bare må surre på asylmottak, gjerne i flere åååår, der de ikke får lov til å jobbe, eller noe som helst, og bare vente. Dette tror jeg fører til kriminalitet. Ting burde gå fortere.

Og, det burde være mer støtte når de først vil intregere seg!

Donna & Sara - bloggen du bør følge!12.sep.2011 kl.22:51

Natalie: Ja, men da får man lære seg bokmål, helt ærlig. Eller som sagt, engelsk. Mange utlendinger klarer det fint, og da burde resten gjøre en innsats.

De må nesten kunne klare å kommunisere om de skal bo her resten av livet mener jeg. Og med et norskkurs, så får de fleste det til faktisk :)

Eva ∼ 12.sep.2011 kl.22:54

Jeg er helt enig! Og innvandrerne selv får sannsynligvis mer motivasjon hvis de blir mer oppfordret til å faktisk integrere seg!

Vi leser jo hele tiden om folk som sitter på asylmottak i en mannsalder før de faktisk "slipper inn" i Norge helt på ordentlig. Greit nok, jeg hadde blitt lite motivert selv, men hva med kurs på asylmottaket? Det hadde vært en vinn-vinn situasjon. Det er vel ikke all verdens ting å gjøre mens du sitter der, altså; de hadde fått hatt noe å gjøre + at de hadde lettere blitt forstått, og det hadde vært enklere for de å skaffe seg jobb på "utsiden" - nesten som et norskt fengsel. D har jo mulighet til å gå på skole, hvorfor skulle ikke asylmottakene gi samme muligheten?

Natalie -mamma til Sebastian :) 12.sep.2011 kl.22:59

Det har ikke noe å si om det er finnmarksdialekta man lærer seg eller bokmål, det andre blir fremmed uansett :) Men ja, engelsk hadde jo vært bra!

Donna & Sara - bloggen du bør følge!12.sep.2011 kl.23:04

Natalie: Jo, men hvis de lærer seg det grunnleggende i bokmål, kan heller folk legge om dialekten sin:)

Men Engelsk er absolutt en løsning :)

Karoline 12.sep.2011 kl.23:09

Du skriver kjempe bra. Er veldig enig!

Lise Nikita12.sep.2011 kl.23:18

Skrev om det for noen dager siden!

http://lisenikita.blogg.no/1315225267_kebab_tikka_masala_og.html

Trine12.sep.2011 kl.23:23

Er helt enig med deg!

Men innvanderere som bare er her å utfører kriminalitet kan de versågod få sende hjem igjen, vi trenger ikke sånne i Norge.

Charlotte ∼ 12.sep.2011 kl.23:23

Veldig bra tema å ta opp :) Selv kan jeg ikke utdybe meg noe særlig fordi jeg ikke har så mye kunnskap om det temaet, men jeg må innrømme at jeg har opplevd det. Det er enkelte som trur at de mister en del av seg selv hvis de lærer språket og kulturen vår, mens andre tilpasser seg og lar barna bli mer og mer norske. Fint at du tar dette opp :D

Frøken Ana12.sep.2011 kl.23:24

Det er vel allerede at de må ha norsk kurs, men norsk er et meget vanskelig språk å lære seg. Hvertfall for voksne som har snakket et annet språk hele sitt liv. Ikke er det plass til alle som jeg har skjønt også..

Så lenge man er asylsøker så er man jo ikke norsk statsborger eller har arbeidstilatelse, så da kan man vel ikke jobbe heller... At prosessen om å få oppholdstilatelse eller bli sendt ut skal gå fortere er jo en fordel der..

Integrering er jo også nesten umulig. Nordmenn er ikke akkurat et åpent folk (med unntak selvfølgelig), så å være utlending og ikke særlig flink i norsk gjør jo at man automatisk blir sett ned på..

Moren min har bodd i Norge i 25 år, var nest best i klassen da hun gikk økonomi i Filippinene og i Norge må hun vaske for mennesker som hun har bedre utdanning enn.. Det er latterlig!

Det er nok flere som vil bli gode nordmenn av de som kommer enn de som er kriminelle, men det er de kriminelle som får all fokuset. Media skaper frykt rundt dette.. Ikke rart alle tror innvandere er det samme som noe negativt.

✩ LinnOlsen12.sep.2011 kl.23:34

Jeg vil ikke si at jeg er imot innvandring, men i likhet med deg så syntes jeg det finnes visse grenser. Det går faktisk an å lære seg språket til det landet du bor i. Og vi respekterer jo dem og deres kultur, men det finnes utrolig mange innvandrere som ikke respekterer Norge.

I Kristiansand, hvor jeg bor, har byen de siste årene blitt stappfull av rumenske tiggere. Disse sitter på gaten dagen lang og tigger penger, og det er jo på en måte greit, men det er ikke lenge siden jeg hørte at en gjeng av disse rumenerne hadde gått løs på en utviklingshemmet gutt i rullestol for å stjele tingene hans. Det er slik innvandring som gjør meg rasende. De som virkelig ikke klarer å oppføre seg. Når de prøver å stjele fra gamle damer og utviklingshemmede smågutter.. Jeg kunne nok diskutert innvandring i flere dager hvis jeg hadde fått sjansen.

Det er virkelig et vanskelig tema..

<3 I M S E12.sep.2011 kl.23:53

Veldig, veldig bra innlegg Sara. Helt enig med alt du skriver også, og ting burde uten tvil gå mye raskere. Helt hull i hodet hvordan det skal kunne ta 6 år å bestemme seg for å sende noen ut av landet. Men veldig heldig for Isabelle og familien fikk de jo komme tilbake med oppholdstillatelse. Også heldig for kragerøgjengen, hihi. Og så klart venner og kjente av de.

Digger å lese menings-innleggene dine fordi du er så flink til å skrive saklig og komme med gode argumenter. Ståå pååå!

Eva ∼ 13.sep.2011 kl.00:13

Altså, jeg skjønner greia med at norsk er et vanskelig språk å lære seg, men alt det jeg mener, gjelder jo også for meg selv om jeg hadde flyttet til et annet land. Selv om man må jobbe seg oppover i Norge, og noen ganger faktisk slite for å få ting på rett kjøl, så er det ikke umulig. Det er det jo ikke bare innvandrere som erfarer, men også folk som har bodd i Norge hele livet sitt.

Men, vil man noe nok, så får man det til! Ofte er det jo innstillingen det går på.

L.B ∼ 13.sep.2011 kl.00:33

Er helt enig med deg, Sara.

Les denne bloggen! Anbefaler deg. Handler om en jente som har vært sammen en god stund men mannen sin, og han ble utvist fra norge i 2007 og har fortsatt ikke tillatelse å komme til norge. Hun har fått kreft og all slags greier, han hadde arbeidstillatelse og alt, men nejda.

Donna & Sara - bloggen du bør følge!13.sep.2011 kl.00:34

L.B: ser ingen link til bloggen????

Ine M.13.sep.2011 kl.00:45

For et deilig innlegg å lese av deg, Sara! Er enig i alt du skrev her, igrunn.

Hei ∼ 13.sep.2011 kl.00:45

Man må faktisk ha bodd i Norge i 7 år for å kunne søke om norsk statsborgerskap.. Det er så utrolig tragisk, med tanke på at et stort flertall av innvandrere / flyktninger kommer til Norge nettopp fordi de er opptatt av politikk. Mange har hatt politiske problemer, og i de verste tilfellene (slik som mine foreldre) har sittet i fengsel for å ha andre meninger enn det som er lov til å ha i landet. Så kommer de til Norge og må vente i 7 år på å få lov til å stemme ved ulike svalg? Ekskludering på høyt nivå...

Emilie ∼ 13.sep.2011 kl.00:59

Jeg har veldig sterke meninger når det kommer til innvandring. Kanskje spesielt fordi jeg bor i Oslo. Det værste er faktisk at vi er med å på å lage ghettoer her selv, uten å merke det. For.eksempel på Grorud har det flyttet bare flere og flere "utleninger" og dermed flytter også fler og fler normenn vekk, og dermed blir det automatisk ghettoer.

Personlig vil jeg virkelig at norge skal begrense inntaket av innvandrere. Her i Oslo kan man neste ikke se om man er i skandinavia eller midt-østen. Noe jeg syntes er trist. Jeg er ikke rasist, men det får være grenser

L.B ∼ 13.sep.2011 kl.01:03

Ups glemte helt å legge igjen bloggen..www.missxhaferi.blogg.no :)

Eva ∼ 13.sep.2011 kl.01:15

Det at man må bo 7 år i Norge før man kan søke om statsborgerskap er jo egentlig en sikkerhet for Norge, da. Ellers kunne hvemsomhelst og hvasomhelst flyttet til Norge, søkt statsborgerskap og da, evt. fått det. Med en gang har de masse rettigheter, og store muligheter til å "ødelegge" for Norge. Det er jo mange som har syke, syke meninger i verden, og man trenger faktisk ikke mer enn 300 underskrifter for å lage et eget politisk parti i Norge. Hva om da en syk, syk person hadde flyttet hit, og gjort nettopp det - engasjert seg i Norsk politikk på den måten?

Vi kan jo selvfølgelig si at "nei, jeg hadde ikke gått med på det om partiet hadde gått imot mine egne meninger, og man hadde jo skjønt det om personen var ond." Men hva med Hitler, da?

Det at de må bo minst 7 år i Norge før de søker statsborgerskap er jo for at vi kan da være (nesten) sikre på at de faktisk vil være her, og det er større mulighet for at de har tilpasset seg den norske kulturen etter 7 år enn etter 2 mnd.

L.B ∼ 13.sep.2011 kl.01:40

Til Eva: Er ikke helt enig i det du sier ang 7 år før man søker om statsborgerskap,men jeg skjønner poenget ditt. Husk at de fleste blir faktisk sendt hjem igjen til der de kom fra, og det er ikke så godt for dem som blir sendt igjen etter mange år i norge. Jeg hadde en onkel, med to barn han ene ble født i norge. De intigrerte seg, startet å jobbe, gutta begynte på skolen og kunne perfekt norsk. Etter 9 år fikk de negativt svar og måtte pakke sakene sine og reise hjem igjen. MEN DETTE landet ble jo et hjem for dem, ihvertfall for gutta? Han ene var født i norge, de lærte seg norsk og så på seg selv som nordmenn, så lenge man har 100% sikkert svart at man får faktisk statsborgerskap innen 7 år så ja, men ikke når det er usikkert og du risikerer å bli sendt hjem igjen, det syns jeg er patetisk, og psykisk vondt hvis det er til et land det ikke er fred i.

Anette13.sep.2011 kl.06:19

Har ikke noe sterkt i mot innvandring, men er jo forskjell på de også slik som oss andre mennesker. Noen er mer som oss mens andre er kriminelle. Mange er her på ulovelig vis og det er det jeg ikke liker. De som er uskyldige, ikke gjøre noe galt, men har fått familie og alt er i Norge er jo mer eller mindre som oss. Norge må bli flinkere med å behandle søknader og slik fortere. Ganske enig i det du skriver også :)

Silje13.sep.2011 kl.08:23

Jeg er veldig enig Sara. Jeg mener at for mange invandrere her i Norge ikke gjør noe for å fortjene og være her. De burde inkludere seg selv i samfunnet og ikke minst lære seg språket, kulturen osv.

Også har du de som gjør noe, jobber og tjener sine egne penger. De lærer seg norsk og står virkelig på. Jeg gikk forbi to utlendinger engang og de gikk faktisk å snakker norsk med hverandre, ble skikkelig sjokka! Men på en bra måte! :-)

frok1hagen13.sep.2011 kl.08:58

Jeg synes alle innvandrere som kommer til Norge skal få statsborgerskap. Det at det tar 5 år, er for lenge. Jeg er også enig i deg det at ALLE bør gå på norskkurs. jeg synes også at de skal lære kulturen her i Norge. Jeg er en person som ikke ser ned på innvandrere , men som for eksempel, i Oslo, jeg føler meg 100 % trygg når jeg går der. Det er litt pga innvandrere, for de kan gjøre så mye faenskap. Det er ihvertfall det vi tror. Men det er så klart ikke bare derfor jeg er redd for å gå i Oslo.

Men en annen ting som irriterer meg ;

På gamlehjemmet der jeg jobber, har en pasient fått en besøksvenn som liksom skal snakke og ha det koselig med pasienten, men hun snakker ikke norsk. Jeg blir så forbanna inni meg. Hvem er det som sender ei dame opp på ett gamlehjem, men så kan hun ikke snakke norsk? Også til eldre. Greit, denne pasienten er klar, men allikevel.. Sånne ting som dette irriterer meg!

katrine13.sep.2011 kl.09:18

jeg er helt enig med deg! syns ikke utlendinger burde komme hit visst de ikke vil tilpasse seg de norske og de norske reglene. det irriterer meg de som ikke følger de norske reglene!

una og martine (:13.sep.2011 kl.11:04

Helt enig!

Silje marie13.sep.2011 kl.11:15

Fin blogg :-)!!

Stem på kristoffer som det nye leverpostei barnet :-D

link:

http://www.seher.no/874959/artikkel/#/bidrag/d/3148288/

annelisabetha13.sep.2011 kl.11:29

Jeg er veldig enig med deg!:)

iSmiley ∼ 13.sep.2011 kl.12:52

Jeg er veldig enig med deg. Kjenner selv at jeg blir irritert når jeg må snakke engelsk med folk som har bodd i landet i ti år.

Et godt eksempel på noe som irriterer meg spesielt mye er utenlandske bussjåfører. Da jeg begynte å ta buss var jeg veldig usikker på om jeg tok riktig buss. Jeg prøvde å spørre om bussen gikk dit jeg der jeg skulle, men sjåføren skjønte ikke hva jeg spurte om og jeg skjønte ikke hva han "prøvde" å svare. Jeg endte med å sette meg på bussen med hjertet i halsen og be om at jeg kom til riktig sted. Det kan ikke være slik at de eneste som kan ta bussen, er de som alltid har gjort det og vet alt om bussrutene og -tidene.

Men ikke misforstå meg, jeg er absolutt ikke imot utlendinger. Tvert imot! Noen av de hyggeligste menneskene jeg har møtt er svarte.

<3 annikenl13.sep.2011 kl.13:03

veldig enig med deg! liker at dere tar opp sånne temaer som det her òg, i tillegg til mote og sånne jenteting:-)

Una Thoresen :)13.sep.2011 kl.14:25

Helt enig!

Jeg synes det er veldig domt at mange bare kommer inn i Norge, og som du sa ikke lærer seg språket og ikke bryr seg om kulturen. Blir faktisk ganske irritert av å tenke på det..

Synes det er fint at dere tar dere tid til å skrive om slike ting som dette, og ikke bare om mote og sånt, selv om jeg elsker mote osv.. så er det fint å lese om slike ting av og til :))

je ∼ 13.sep.2011 kl.14:46

synes detter var ett littt trangsynt inlegg for å være ærlig. Å komme til norge er sikkert ikke enkelt med alle fordommer som møter. Når det ble sprengt på rejeringskvartalet, og ingen visste hvem som sto bak, men antok det var al qaida elns, ble invandrere kasta ut av bussen og fikk virkelig gjennomgå. Hvor enkelt er det egentlig å intregrere seg i landet vårt? og hvor mange som ikke intregrerer seg har du egentlig møtt/ hørt om? Selv har jeg bodd flere ganger i utlandet, og det er alltid deprimerende å komme hjem fra mennesker som hilser på deg på gata, spør åssen du har det, til folk som ser ned i bakken når man prøver å smile til de (og de har jeg møtt maaaaaange av)

Sjo913.sep.2011 kl.14:55

Veldig enig! Det er ganske lett og slippe inn i Norge, og da burde de ihvertfall være strengere med språket og sånt!

Mina13.sep.2011 kl.14:58

Jeg synes det er skikkelig koselig med nye folk som kommer inn i landet vårt! Jeg bor jo på en knøttliten plass med 2 km. hovedvei, og her kommer det inn nye folk hvert år! Det er utrolig koselig, og de er super hyggelige! Så jeg har absoultt ingenting mot innvandrere, en av de koseligste jeg har møtt(går i klassen min) har innvandrer bakgrunn, men snakker norsk helt feilfritt og hvis man hadde stått med ryggen til han hadde man trodd han var HELT norsk! Men jeg er enig med deg :) Alle innvandrere burde gå norskkurs! Det er jo ikke bare for oss det blir helt gæææærnt hvis ikke de lærer norsk, blir jo helt idiotisk(litt feil ord kanskje) for dem og forstå oss også! Bra at dere tar opp tema som dette, og at dere forklarer det på en såpass fin måte :) Det er det jeg liker med bloggen deres(og alt det andre ofc). Men jeg synes btw litt synd på Isabelle og familien som måtte kjempe SÅ hardt for å fååå norsk statsborgerskap.

13.sep.2011 kl.15:06

helt enig!!

miriam kristine ∼ 13.sep.2011 kl.15:07

Du har så rett! Har faktisk gått med de samme tankene lenge, men har bare ikke klart å sette ord på de. Det er mye som kunne ha vært gjort, mye som burde vært gjort, og igjen mye som burde være gjort annerledes. Nå er det jo veldig vanskelig for meg som utenforstående og som ikke vet så veldig mye om dette fra før av å si min mening , og å argumentere for den. Men det du sier her er akkurat det myndighetene burde tenke litt på.

Jeg merker også at spesielt nå som det er valg, at innvandring blir nedprioritert. Alle valgløftene handler om eldreomsorg, skole, miljø og veibaner. Men nesten hele innvandringspolitikken blir jo nesten borte! Det er dumt, det.

Setter derfor veldig stor pris på at du skriver om sånne ting;) Stå på!

Tora Ajer ∼ 13.sep.2011 kl.15:31

De fleste innvandrere inregrer seg faktisk, lærer norsk og prøver å skaffe seg jobb. Syns du kjærer alle litt over en kam nå. I klassen min er halvparten innvandrere og de er ordentlige mennesker som prater bra norsk, er med på mye sosialt og deltar i safunnet. Men det er vanskelig å lære seg norsk. Spesielt hvis du er voksen og ikke har noen hjemme som kan hjelpe deg med norsken. Stemoren min kom til Norge for et år siden og sliter med norsk selvom hun bor i en norsk familie. Tenk på de uten den hjelpen.

Og så klart vil de også beholde noe av sin kultur i seg. selvom du hører innvandrere snakke somalsk eller et annet språk på gaten betyr det ikke at de ikke KAN norsk.

Uansett. Vet du at andelen av innvandrere som tar høyere utdanning er høyere enn andelen nordmenn i forhold til mengden?

Frida13.sep.2011 kl.15:45

Enig med deg, Sara! De kaster rett og slett ut feil folk for mange ganger. og synes det burde være litt strengere når man kommer inn, og de burde ihvertfall kunne norsk!

Mari H13.sep.2011 kl.16:17

Jeg er enig med mye der. Greit nok at utlendinger kommer hit. Her får de ofte det bedre enn der de kom fra. Men ikke kom her og ikke lær deg norsk! De kan i det minste prøve å passe litt inn i det norske samfunnet og, ja, få seg jobb. Det er ikke noen grunn til at en ikke skal ha jobb selv om en er utlending. Ellers respekterer jeg utlendinger om de respekterer oss!

Julia ∼ 13.sep.2011 kl.16:18

For meg blir dette å putte alle innvandrere i samme kategori. Problemet er at du hører kun om de som er kriminelle, eller ikke lar seg integrere. Disse utgjør kun 10%, mens de resterende faktisk prøver å gjøre en innsats. Det er langt flere enn 10 % nordmenn som er kriminelle og lever av staten. Denne holdningen skyldes ofte aviser og nyheter.

Det handler ikke bare om innvandrere som ikke lar seg integrere, det handler også om nordmenn og manglende forståelse.

Bare se på kampanjen teatime, den går ikke på å integrere innvandrere, den handler om at nordmenn skal la de integreres. (http://www.kampanje.com/reklame/article5486759.ece)

Et godt samfunn skapes når vi jobber sammen, og det krever en innsats fra alle kanter :)

Zoe ∼ 13.sep.2011 kl.16:36

Kan ikke si meg mer enig, du er utrolig flink til å skrive Sara, og jeg synes alltid at det er spennende å lese det du har på hjertet!

Du og Donna er et perfekt team, og jeg er veldig glad for at dere startet denne bloggen - lenge leve bloggen! :)

13.sep.2011 kl.16:49

jeg er helt enig med deg. og jeg er en utlending. jeg kom til norge for 10 år siden. og går på vgs nå, på 1ss2.

faren min jobber dag og natt han jobber på Qmeieriet og på sykehuset. samme med mamma og broro. heldig vis har alle fått fast jobb nå.

og vi har kjøpt et hus som vi har flytta inn. alle i familein kan norsk.

det er faktisk veldig mange som ikke gdder å gjøre noe. venter bare penger fra nav og så er det nokk. jeg synes at alle MÅ skaffe seg jobb.

og gå på norsk kurs.

jeg har også bod på asyl i 7 år og, 3 år siden fikk vi opphold. da vi fikk det begynnte alle i familien å lete etter jogg osv.

da vi bodde på asyl hadde vi ikke lov å kjøpe bil eller jobbe. jeg kunne bare gå på skolen og ingenting annet.

men nå går alt bra. og stor trives i Norge.

kjenner isabelle bodde på asyl sammen .

beklager mange skrive feil. gidder ikke å rette oppat

Trine13.sep.2011 kl.17:11

Jeg er så enig med deg, Sara! Jeg er absolutt ikke i mot innvandring, og har ingenting i mot "utlendinger", men når de bare kommer inn i landet og fortsetter som de gjorde i sitt eget land, blir det feil.. Når de bor i norge bør de lære seg språket og kulturen. Men også trist at så mange er så i mot innvandring, for mange har det veldig tøft i andre land.. Også Håper jeg det ordner seg for Isabelle! Det kan jo ikke bli bedre når dem prøver så hardt! :)

Ragnhild13.sep.2011 kl.17:29

godt skreve Sara! Enig med deg :) Saken hadde nok blitt mykje lettare om ein fekk innvandrara på norsk-kurs tidlig, og sånn; det hadde nok vore bedre for begge partar :) At dei ikkje skal få bygge opp eit ordentleg liv med jobb og heim og alt det der før etter fleire år er jo heilt idiotisk?

Michelle ∼ 13.sep.2011 kl.18:21

Jeg er helt enig! Jeg er ikke norsk jeg heller, har bodd her i tre år (er fra Nederland) Men det er mange som bare kommer og sitter på ræva og lever på staten. Dette irriterer meg noe sykt for alle andre må jobbe hardt for pengene.

Jeg kjenner meg litt igjen i Isabelle, siden det tok ganske lang tid før jeg kunne få mobil med abonnement. Sånn er det også andre ting som går rett i mot meg og familien. Men alt ordner seg og jeg elsker Norge og føler meg nesten Norsk :D

Hanne, legg meg til som venn:)13.sep.2011 kl.19:03

Helt enig!

Lena ∼ 13.sep.2011 kl.19:10

Veldig enig i dette du skriver. Det er så mange som bruker tid på å sette seg inn i hvordan ting er i Norge, de lærer seg norsk og står på! Da kan se med god samvittighet føle seg norske.

Men om de bare er her uten å gjøre noe som helst for å passe inn i Norge, kan de like greit dra tilbake der de kom ifra. Veldig mange gjør også mye dumt her i Norge, og mange kanskje på grunn av at til og med et fengsel her i Norge er kanskje bedre enn hva de har hatt før, og det blir for dumt. Norge kan kreve litt mer, og det samme av alle. Ingen forskjell!

Vil bare si en ting til dere som bloggere. Likte dette innlegget VELDIG godt. Har lest så mange blogger hvor de prøver å skrive sin mening om en ting, og i løpet av innlegget har de klart å henge ut 40 forskjellige folketyper. Så ville bare si at til tross for hvor vanskelig det egentlig er å skrive noe som skal leses av veldig mange mennesker med forskjellige synspunker, klarer dere dette helt supert. :)

'♥ Christine13.sep.2011 kl.19:33

Jeg liker innvandrere som snakker Norsk, gjør noe for å bidra til samfunnet og jobber! De er ofte koselige, morsomme og ofte mer trivelige enn en "vanlig" nordman. De jeg ikke liker er de som sitter å tar imot penger fra Staten, uten å ville gjøre noe som helst for dem. penger som kunne vært brukt på de som vill jobbe, de som har jobbet hele livet og de som en dag skal jobbe ett helt liv. Det samme gjelder de som er født og oppvokst i Norge. Gjør du ingenting uten en utrolig god grunn, er jeg ingen fan.

Problemet med mange invandrere er kanskje at de har hørt at Norge er ett fint og rikt land og bo i, det er kanskje alt for lett og komme hit. Samtidig som vi tviholder på de som gjør noe galt. Er det alt for vanskelig å bli værende om du virkelig vill, om du virkelig gjør noe for å bli en del av det Norske samfunn.

Det var også noe en jeg kjenner sa da det var mye i aviser om voldtektsmenn fra andre land. "De var voldtektsmenn da de var der de kommer fra også!"

pernille ∼ 13.sep.2011 kl.21:28

så da skal derimot innvandrere fra et herda land,innvandrere som kanskje er så skada oppi toppen etter krig og elendighet få lov og være her i 5 år....? å på de 5 åra er kanskje barnet ditt eller andres voldtatt fordi han er her på "prøve" ,disse personene får en sjanse for og rette på livet sitt, men nordmenn får en sjanse til og kanskje ødelegge sitt pga disse innvandrerne. det er en stor sjanse å ta sier jeg bare! tenk på etterkommere,de dere er glad i å elsker og vil beskytte for resten av deres liv. tenk over hva som står til spille og hvem som er neste offer.

Mildrid 14.sep.2011 kl.16:40

Så enig! Jeg heier på FRP jeg da.. lei av det naive dumme AP.

Jeg er ikke i mot utlendinger, mange flotte snille utlendinger, men mange drittsekker også. 4 av 5 voldtekter i Norge utføres av utlendinger \ mørke mennesker! Og det sier kanskje litt?

Når man er i Oslo osv, ser man utlendinger på alle kanter.. føler meg som en utlending i mitt eget land. Jeg går inn på kiosker og skal bestille noe av en fyr som ikke skjønner hva jeg sier ! Jeg snakker jo søren man norsk og han kan ikke det engang! Hvordan kan man ansette en sånn en? Jeg er også i mot av skatten vår går til slike mennesker, og at de tigger penger av NAV uten å jobbe, og når de kommer til Norge , så gir jo bokstavelig talt AP dem hus og bil, uten at de har jobbet for det! Hva skjer med oss Nordmenn som jobber og jobber og ikke får en dritt? Det provoserer meg... jeg er lei av kriminaliteten og prostituasjonen i Oslo sentrum, og at de klager over maten og at de har så lite penger.. utakknemlige idioter... jeg er ikke imot innvandring, men jeg syns Norge må skjønne at NOK ER NOK. Vi kan IKKE hjelpe alle. Send dem til Russland. Større plass.

Live ∼ 14.sep.2011 kl.19:21

Mildrid Vedvik:

Jeg håper virkelig dette innlegget var tull fra din side. Tror du virkelig utlendingene VIL protistituere seg, tror du de VIL tigge? Tror du ikke de har gjort alt de kunne får å slippe? Det du sier om at AP gir dem hus og bil er totalt bullshit. For det første er det absolutt IKKE AP som bestemmer hvor mye flyktningene skal få i trygd her i Norge, det handler om internasjonale regler. For det andre skal jeg love deg at ingen utledninger tjener seg rike på trygd fra staten.

Du sier at "vi nordmenn" jobber og jobber, og ikke får en dritt? Jasså, har du ikke tak over hodet? Mat på bordet? Klær, bil og gratis skolegang og helsetjenester? Det er du som er den utakknemelige idioten her.

Det å komme til et nytt land, og spesielt et land med trangsynte folk som deg, er utrolig vanskelig, og du skal ikke dømme folk før du har vært i situasjonen selv. Dessuten sier du at vi kan ikke hjelpe alle? Norge tar i mot UTROLIG få flyktninger i forhold til andre land, vi har faktisk sendt tilbake mange til hjemland der det er farlig å bo!

Syns virkelig du skal gå i deg selv og tenke over hvordan du hadde likt det hvis du hadde vært i deres situasjon.

Lib ! ∼ 15.sep.2011 kl.19:04

Helt enig med Live ! + at du sier man kan sende dem til Russland ? Er du klar over hvor mange utlendinger/muslimer og mørkhudede som blir behandla som dritt i Russland. Utrolig mange i Russland som til og med støtter Breivik, og det sier litt. Venninna mi er fra Russland og hu viser meg russiske nyheter der det er helt kaos fordi dem tar å dreper små muslimske barn eller barn man ser ikke er det samme som dem selv. ( Dette er ikke rettet mot alle russere. Venninna mi er russer selv) Jeg er født og oppvokst i norge, men er opprinnelig fra Kosovo, og jeg ville ikke at foreldrene mine skulle bli sendt til Russland, da det begynte å bli urolig der. Forresten så jobber begge foreldrene mine, er integrerte som bare faen, og gjør det utroilig godt her i Norge. De er som alle andre.

Jeg er enig i at utlendinger som ikke gjør en dritt da de kommer hit, og bare sitter på ræva, og ikek en gang interesserer seg, ikke har noe her å gjøre. Men de som faktisk kommer fra krig osv osv, tror jeg er meget interessert i å integrere seg istedet for å kanskje bli sendt tilbake å bli drept ? Enig med Live angående det med AP. Utrolig dumt skrevet av deg egentlig

Ellers vil jeg bare si at Sara har skrevet et utrolig bra innlegg ! Og jeg er helt enig med hu. De som ikke interesserer seg osv, de bær få opp farten å ikke forvente at ting er som de pleide der de kom fra. Skal du bo her, integrer deg :) De fleste utlendinger jeg kjenner gjør det utrolig bra.

Nora ∼ 15.sep.2011 kl.22:31

Jeg liker at du faktisk motsier deg selv i innlegget. Først sier du at det er rart at innvandrere ikke integrerer seg, også svarer du på spørsmålet om hvorfor de ikke gjør det etterpå, ved å forklare at staten ikke gjør det lett for dem. Og nei, nordmenn kommer ikke til å være i fåtall, for tro det eller ei, Norges befolkning vokser også.

Jarmila Kamienova ∼ 16.sep.2011 kl.15:48

Hei, jeg må si jeg er enig i det du sier. På navnet mitt kjønner du kanskje at jeg ikke er norsk, men både jeg og familien min har bestemt oss for at Norge er det landet vi vil bo i og da må vi akseptere visse ting. Akuratt som du nevner her i innlegget. Norsk kurs o.sv. Jeg er glad du tar opp slike ting på bloggen, for det er det er faktisk VELDIG viktig den dagen i dag :)

Takk Sara :D

Ada ∼ 18.sep.2011 kl.22:50

Hei Sara!

Er enig i store deler av det du sier. Likevel mener jeg at etnisk norske har et stort ansvar rundt denne integreringen som er så altfor viktig! Integrering er virkelig et ord å merke seg, og noe mannen i gata tar lite på alvor, ser det ut til. Arbeidsgivere har et enormt stort ansvar, men det er likevel å forstå at om mange kjemper om en spesifikk jobb så vil man jo ansette personen som er mest kvalifisert. For all del! Likevel hører man jo om disse skrekkhistoriene der arbeidsgivere kaster alle cver der navnet ikke kan betegnes som "typisk norsk". (Et noe utvidet begrep i våre dager) Det blir rett og slett for dumt.

Det er mange innvandrere som har et sterkt ønske om å integrere seg. Du skriver nettopp dette flere stedet i teksten din. "Det er viktig at de integrerer seg". La oss snu om på setningen og avslutte med "vi integrerer dem". Guud, for en stor forskjell vi kan gjøre! De er da særdeles hjelpeløse hvis vi ikke tar dem i mot med til en viss grad i alle fall, åpne armer. Små ting som å si "Heihei!" og smile når man går forbi mennesker kan gjøre en forskjell.

Det er så veldigveldig mye å si om denne saken, og noe som interesserer mange! Jeg kunne ha fortsatt side opp og side ned,men det får bli en annen gang. Politisk sett, vil jeg si at innvandringspolitikk er det aller vanskeligste emnet å drøfte. Men kanskje også noe av det mest spennende!

Til slutt vil jeg si at jeg liker bloggen deres veldig godt! Dere virker som to veldig søte jenter!

Hilsen Ada, 16 år :)

Hilde ∼ 19.sep.2011 kl.11:25

Heilt og holdent einig i alt dette... Norge har masse å ta tak i når de kjem til integrering, og kanskje sette noen krav for å komme inn....

Skriv en ny kommentar

Donna & Sara - bloggen du bør følge!

Donna & Sara - bloggen du bør følge!

19, Ringsaker

Hei :) Vi er to jenter, Donna på 20 og Sara på 19 år og vi driver denne bloggen sammen. På bloggen vår kan du lese om mote, skjønnhet, foto, tips og triks.. osv :) Dersom du liker vår blogg, legg oss gjerne til som venn og følg oss via bloglovin'. Vi blir svært takknemlige for tilbakemeldigner i form av både ris og ros. For kontakt: donnaogsara@hotmail.com

bloglovin bloglovin

Sheinside - Your Online Fashion Wardrobe

Romwe - The Latest Street Fashion

 

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits