Ufrivillig sex

Som alle har fått med seg, har de siste helgene vært tragiske for bla Oslo. Mange voldtekter har skjedd, og hittil i år har det vært 48 stykker i byen. Ifjor var det 24. I tillegg til dette, er det kun de som har blitt anmeldt. Veldig mange velger å ikke gå videre med dette.

Mange av voldtektene skjer av utlandsk kultur. Dette er ikke rasistisk, dette er fakta. 65% av voldtekterne i 2010 kommer  fra en som ikke er fra Norge.



Mange legger vekt på det at de kommer fra en helt annen kultur, der kvinner går i hijab, og er det stikk motsatte av mange norske jenter. Vi kler oss i korte kjoler, høye hæler, ertende antrekk for å tiltrekke menn.

Det betyr fortsatt på ingen måte at man skal bli voldtatt. Hvis det er grunnen, er et ingen grunn. Vi burde kunne gå nakene midt i Karl Johan tre om natten uten at noen har rett til å ta på oss.

Lille Norge som alltid har vært så trygt, har plutselig oppdaget hvor skummel verden kan være. Og jeg føler dette er en liten bølge. Når først mediene blåser det opp, skriver om voldtektene, gir det tanker til andre. Og har jeg en følelse av at dette ikke er slutt med det første...

Så jeg ber dere være forsiktig om dere skal ut idag. Aldri gå alene, og aldri forlat glasset ditt. Uansett om du bor midt i Oslo, eller langt ute på bygda. 



Joakim og jeg kom i en diskusjon igår om dette. Han hadde diskutert på skolen at det værste av alt, er at når en innvandrer først voldtar noen, blir de ikke sendt hjem pga tro. I deres land, blir dette satt som en veldig stort brudd, å ha sex med en jente som er "uren". Det går i mot deres etiske regler. og kommer de tilbake til landet sitt på grunn av en voldtekt, kan det gå så ille at de blir steinet til døde.

Med andre ord, om en asylsøker feks får avslag på å bo her, kan de voldta noen, og Norge får større problem med å sende de ut. Har du voldtatt noen, kan du ta konsekvensene av det, i ditt eget land, mener nå jeg. Eller i det minste få hjelp her! Men desverre fungerer ikke Norge helt sånn, vi er rett og slett for snille og burde snart åpne øynene.

Når det er sagt, håper jeg ikke dere tar alle innvandrere under en kam, til tross for at de 90% av voldtektene skjer av de. Det er igjen en liten prosent av alle de som er her, og jeg kjenner mange flotte også.

Det er bare det at jeg kunne ønske Norge var litt strengere på dette...

Hva syntes du om saken?

- Sara Careface

54 kommentarer

M Jeanette 05.nov.2011 kl.17:20

Jeg er enig med deg! synes norge burde være strengere på dette

Siljekm-05.nov.2011 kl.17:21

enig med deg! :)

Ane Borghild.05.nov.2011 kl.17:22

Fysøren har helt rett i det du skriver! bra skrevet!

Adrienne Eikrem ♣05.nov.2011 kl.17:24

Er absolutt enig i at NORGE BURDE OPNE ØYNENE SINE NÅ!! Vi er søren meg så snille og nå går det bare mer og mer utover det "trygge" landet vårt.

Mina L ∼ 05.nov.2011 kl.17:33

Jeg leste faktisk om noen jenter som hadde blitt voldtatt i Dagbladet i dag!! Så avisen på butikken og fikk mamma til å kjøpe den!

Men ja, Norge må bli strengere når det gjelder dette..

► Sidurela 05.nov.2011 kl.17:39

enig i det du skriver :-)

blackhorse05.nov.2011 kl.17:45

Er jo helt sjukt.

Hørte i går at en mann fra et annet land hadde fått avslag på oppholdstillatelsen sin og da voltok han ei jente,men han fikk bli?...

Malin Higuain 05.nov.2011 kl.17:46

Hvis det er "greit" å voldta kvinner pga utfordrende klær, er det greit å slå voldtektsforbrytere i hodet med balltre fordi de ikke bruker hjelm? Det blir akkurat samme greia. IKKE greit.

Malin&Nussi05.nov.2011 kl.17:50

Jeg er absolutt helt enig med deg om dette!Det må være helt fælt for dem som har blitt voldtatt,tenkt hvor vondt dem har det inniseg,ivertifall noen...Noen tør ikke å si ifra engang.

Syntes det er helt forferdelig..

Yngvild-- kommenterer alltid tilbake05.nov.2011 kl.17:50

Jeg er enig med deg! Vi burde få gå slik som vi vil uten at noen skal ta på oss, men det er mange folk der ute som ikke tenker slik !

Miriam ∼ 05.nov.2011 kl.17:58

"Nesten ALLE voldtektene skjer av utlandsk kultur. Dette er ikke rasistisk, dette er fakta. 9 av 10 voldtekter kommer av en fra en som ikke er fra Norge." -Hva er kildene dine?

Jeg er uenig med deg på det du sier til slutt, at de burde bli sendt hjem og ta straffen i sitt eget land. Hva om straffen er dødstraff? Burde de fortsatt sendes hjem? Hva med nordmenn som voldtar da? De kan ikke sendes ut av landet. Norge er IKKE et land for bare nordmenn, det er helt tilfeldig at vi ble født her. Jeg synes at de skal behandles som alle andre nordmenn når de bryter loven. Vi er alle like, uansett hvilken bakgrunn vi har.

m&m- når livet sviker05.nov.2011 kl.18:05

enig :) skjønner ikke at noen kan gjøre sånn heller jeg da..

Anni!05.nov.2011 kl.18:06

Jeg er enig med deg!

:p ∼ 05.nov.2011 kl.18:09

Det er riktig det du sier, om at innvandrere faktisk er de som voldtar mest. Men allikevel synes jeg ikke at de burde bli sendt hjem på grunn av det uten videre. Hvis det er så ille at de faktisk voldtar noen for å kunne bli i Norge, da er det vel relativt stor sansynelighet for at det i utgangspunktet er Norge som har gjort feilen ved å avslå søknaden? Og når man er en traumatisert person som kommer fra ett land der kanskje familiemedlemmer er blitt drept, ja da trenger du kanskje psykisk hjelp? Mener OVERHODET ikke å forsvare voldtektene, men tenker på at kanskje feilen kan ligge andre steder OGSÅ enn bare der vi tror? Btw; bra innlegg, du er UTROLIG flink til å ta opp viktige temaer :)

Mildrid 05.nov.2011 kl.18:17

Jeg er veldig enig! Kjempe lei av all voldtekten som er.. det er grusomt! Jeg er ikke rasistisk, men ikke forat de skal ta med den ufyselige kulturen med seg hitt! Vodltekt er grusomt :(

Ane-Christine05.nov.2011 kl.18:20

Klart enig! Det er da aldri freit å voldta noen fordi de går med korte skjørt!

Lene05.nov.2011 kl.18:26

Utrolig enig i det du skriver her, Sara! Dette begynner rett å slett og bli for drøyt. Greit vi skal hjelpe de som sliter i andre land, men skal vi virkelig la det gå utover vår egen befolkning?

Donna & Sara - bloggen du bør følge!05.nov.2011 kl.18:27

Miriam: Husker ikke direkte hvem side jeg fant tallet på, var en avis. Men her ser du isåfall en lignende side: http://www.demokraten.no/lokalnytt/article4264620.ece

Også ser du at det klart er overtall :-)

Nordmenn som voldtar kan også sendes ut, for min del...... De kan bli behandlet like dust hele gjengen.

Sandra Jorung ∼ 05.nov.2011 kl.18:36

Nå er det ekstremt mange mørketall når det kommer til voldtekter. I henhold til regjeringens nettsider, regner de med at 90 prosent av alle voldtekter og voldtektsforsøk ikke blir kjent for politiet. Så da lurer jeg på hvilke kilder du benytter deg av når du sier at "Nesten ALLE voldtektene skjer av utlandsk kultur". Mange voldtekter skjer også i nære relasjoner, på fester etc.

Jeg er enig i det meste du skriver, og syns det er skummelt at vi jenter aldri kan føle oss trygge etter mørkets utbrudd. Jeg bare stiller meg bare litt kritisk til din skråsikkerhet når det gjelder statistikken på hvem som utfører voldtektene.

andrine ∼ 05.nov.2011 kl.18:37

Helt eniig i alt :) Ville veldig gjerne likt å delt dette på facebook, men fant ingen knapp ;o

Donna & Sara - bloggen du bør følge!05.nov.2011 kl.18:50

Sandra Jorung: her er en artikkel fra 2008 bla, som du ser at i 2004 var 50% av voldtektene innvandrere. http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=46&tekstid=1546

Søren at jeg ikke finner den andre, men som du leser i artikkelen så stiger det for vært år, at ikke vestlige er de som voldtar.

Donna & Sara - bloggen du bør følge!05.nov.2011 kl.18:51

andrine: bare gå inn på innlegget, kopier adressen og legg ut :) Så får du bare dette, og ingen andre :p

Donna & Sara - bloggen du bør følge!05.nov.2011 kl.18:51

Sandra Jorung: her har du også bevis, Sandra: http://35351.vgb.no/2009/04/16/41-av-41-voldtekter-begatt-av-innvandrere/

liveogrenati05.nov.2011 kl.19:00

jeg synes at generelt alle regler i norge burde bli litt strengere. det er helt sykt at dette skal skje i "trygge" norge!

Malin - Makeup & Hair05.nov.2011 kl.19:00

Enig!

Lene T. E. ∼ 05.nov.2011 kl.19:07

Voldtektsbølgen i Oslo er skummel. Sånn jeg har forstått det, handler det om overfallsvoldtekter. Det er dette som har økt. Selvfølgelig er det voldtekter i nære relasjoner osv, som noen skriver over her, men ditt innlegg går vel ut på overfallsvoldtektene, som blir utført av ukjente mennesker? Er enig i det du sier, de burde bli sendt hjem til sitt eget land og ta straffen der.

Miriam ∼ 05.nov.2011 kl.19:11

Det du linket til ble skrevet i 2009 og er bare om oslo, og det står ingen ting om 90%. Pass på at det du skriver er fakta når det handler om et såpass alvorlig tema.

Det at voldteksmenne skal sendes ut av landet er jeg fortsatt uenig i. De burde ikke sendes ut til krig, tortur eller dødsstraff, de burde få hjelp til å få det bedre i livet. Det å sende dem bort får ikke problemet til å forsvinne. De sliter fortsatt, og kan la det gå utover flere (og seg selv) om de ikke får hjelp.

Ingrid ∼ 05.nov.2011 kl.19:32

Jeg elsker når du skriver slike innlegg. Er SÅ enig med deg.

Send hjem utenlandske forbrytere!

Ingrid ∼ 05.nov.2011 kl.19:35

Må bare legge til at nordmenn også kan være like ille. Men hvor skulle vi sendt dem?

De er jo herfra. Det er jo bare fengselet de kunne blitt sendt til..

annabelle05.nov.2011 kl.19:44

herregud, dere er helt syke til å skrive <3 og ja, er helt enig i det du sier !

Mia Brenden ∼ 05.nov.2011 kl.20:14

Fint tema! Bor i oslo selv, og må si at jeg tenker mye når jeg går alene ute når det er mørkt. Men må si jeg synes det er veldig feil å si at nesten alle som voldtar er fra utenlandsk opprinnelse, det er utrolig mange forstyrrede mennesker ute der, og nordmenn er nok ikke bedre enn andre(selv om vi liker å tro det). Du svartelister de litt. Og det at du faktisk sier at noen fortjener å dø? Selv er jeg enig at Norge burde gjøre noen forbedringer med innvandringspolitikken, være mer kritisk og ha strengere straff.. men som du sier, så hvis en person får avslag om oppholdstilatelse, kan han voldta og slippe å dra tilbake til hjemlandet sitt.. da burde faktisk ikke vi sluppet personen inn i landet. Vi gir han valget. Desperate tider fører til desperate handlinger. Vi burde være mer selektiv når det kommer til innvandrere, og altså ikke gi dem valget.

Donna & Sara - bloggen du bør følge!05.nov.2011 kl.20:24

Miriam: jeg leste at 90% av voldtektene i Oslo er av innvandrere, om dette er feil eller ikke.... Vel, jeg håper i grunn det!

At du ikke vil sende ut av landet, men at de heller får hjelp, er jeg enig i.

Åse ∼ 05.nov.2011 kl.20:34

Voldtekt handler om liten respekt for kvinner ( eller menn) Sier en kvinne eller mann Nei bør en respektere det.. Straffene i norge er alt for små i forhold til det at en voldtekt ofte ødelgger store deler av livet til den som voldtas. Alle som voldtar bør straffes hardere, sendes ut av landet om de er utlendinger. Her bør regjeringen inn å vedta nye regler som gjelder fra den dagen de blir vedtatt!

Når det gjelder antall voldtekter hvor utenlanske menn er innvolvert tror jeg dette bare er "toppen" av berget. Mange voldtekter blir ikke anmeldt fordi den begås av en de tror de er venner med, og fordi jenta ofte føler skyld i det som skjedde. Tanker som..jeg burde ikke vært der alene, jeg gikk for lettkledd, jeg ga sikkert feil signal, skam etc gjør at en jente ofte ikke tørr å gå å anmelde.. Jeg kunne virkelig Ønske at de som opplevde dette også tok mot til seg å anmeldte voldtekten.. Det er aldri den voldtattes feil når en voldtekt skjer! Et nei er et nei uansett hvordan du vrir og vender på det!

KaiaSoorem - Kaiasoorem.blogg.no05.nov.2011 kl.20:34

Helt enig, turte ikke å lese mye for det er så ekkelt og tenke på! Et godt tips til en film som handler om virkeligheten og sånt den heter Trust!

Klem.

Mom4Life ∼ 05.nov.2011 kl.20:46

Det å bli voldtatt er helt forferdelig! Uansett hvordan vi går kledd, gir det ingen rett til å bruke oss som ett objekt, utnytte jenter som en ting. Vi jenter burde snart våkne og beskytte oss selv, når staten ikke ser ut til å sende voldtekts forbryterne bort, eller sette en skikkelig straff for det, må vi lære oss selvforsvar, det er ikke rett at vi skal måtte beskytte oss mot noe som aldri burde vært en greie. Men, slik er det!

Eg kommer aldri over det å bli voldtatt, hater han enda! Og takler ikke å se fyren, eg får lyst til å ta ett balltre å slå, slå og slå så lenge at det ikke er mer å slå på! Det er en ekkel følelse, eg husker tiden etter voldtekten så godt, eg buret meg inne. Gikk ikke ut, spiste ikke, eller snakket med noen. Eg ville ikke anmelde det siden det var en eg kjente, og værst av alt storebroren til bestekompisen min. Men, når eg etterhvert fortalte det til ei venninne, sa hun at det måtte eg gjøre. Det som skjedde var at ingen trodde meg, og ryktet ble til at eg gikk rundt å sa slik for å få oppmerksomhet. Han ble ikke dømt, og eg er ikke den eneste han har tatt seg friheten til å utnytte... Nå er dette mange år siden, og det sitter fortsatt godt, det har forandret meg veldig mye faktisk... Unner ingen noe så fryktelig, derfor må staten gjøre noe. Eller så må vi jenter gjøre det, kanskje en ihjel banket voldtektsforbryter kan sette ett eksempel... Uff, eg høres kanskje sint ut, men eg blir sint av slikt.

Elin ♥05.nov.2011 kl.21:19

Dette er egentlig ganske sykt, og ekkelt! Dette burde vi få strengere regler på, og vi bør ha flere vakter i storbyene!

Btw: du skriver kjempe bra Sara, du skriver ærlig og kjempe bra!!

Ei norsk jente som er mot det du skriver!!! ∼ 05.nov.2011 kl.21:59

unnskyld meg her? Det er ikke bare innvandrere som voldtar jenter i Norge.. Også normen gjør det!! Lite rasist du er da!!! hva skal vi gjøre med normen som voldtar!! du har da ikke bevis på at det er bare invandrere?? noen meninger er betre å holde for sweg selv!! SjKERP DEG!! Du frestiller deg som rasistisk forbilde! Norge er faktisk et flerkulturelt land nå!! Ikke døm noen før du vet 100 % om noe!!

Jeg selv er ei norsk jente, og mange nordmenn gir meg et seksuelt blikk! Hva faen sier du til det? :))))) TELL ME! Men ja! Hva skulle jeg frem til? Det er ikke rrett å tro at innvandrere har skylden, eller legge skylden på innvandrere når noe skjer! Det kan jo like godt være nordmenn? Tenk over det du, snuppa! Døme; Da utøya saken hendte, trodde alle at det var en mann med utenlandsk bakgrunn, og det var mye hets & hat mot utlendinger!! men hva skjedde? det var EN FUCKINGS NORSK mann som gjorde alt, hva sier du til det? Ikke døm folk...hva gjør du når alle får vite at det var nordmenn som voldtok jentene?? Da kommer du til å angre på at du skrev dette innlegget, og du blir helt klart et dårlig forbilde...!!

Christina 05.nov.2011 kl.22:21

Jeg leste at 70 % av voldtektene er av utelandske menn, men allikevel er det en veldig høy prosentandel. Jeg blir kvalm når jeg hører folk si at det er jentene sin egen skyld. At de voldtok fordi hun avviste han på byen. Som om det gir deg rett til å voldta noen?! Du skriver utrolig bra, og jeg er helt enig i det du skriver, var egentlig poenget :)
Enig med deg!

Kari05.nov.2011 kl.23:01

"Den alminnelige strafferammen for voldtekt etter straffeloven § 192 første ledd er fengsel fra 14 dager til 10 år. Det er en minstestraff på to år dersom det dreier seg om voldtekt til samleie eller dersom den skyldige for å oppnå seksuell omgang med vilje har fremkalt en tilstand der fornærmede er ut av stand til å motsette seg handlingen (for eksempel dopet ned fornærmede). Strafferammen heves i disse tilfellene til 15 år, jf. straffeloven § 17 første ledd bokstav a. Minstestraffen er likevel ikke til hinder for at deler av straffen gjøres betinget."

Dette sier norsk lov. Si meg, er dette bra nok? I de aller fleste tilfellene er det ikke nok bevis for å få en såpass grov straff som 10 år, pga mangel på bevis eller det at handlingen ikke var grov nok. Det er patetisk, da all voldtekt er ufattelig grov - uansett hvordan man ser på det.

Tenk at en man kaprer ei jente på gata, drar henne inn i et smug, trenger seg inn i henne... Kanskje hun anmelder han, kanskje hun tør selv om psyken hennes skriker nei. Kanskje politiet finner ut hvem mannen er, kanskje han da blir arrestert. Kanskje får mannen 2 år ubetinget straff, hvis det i det hele tatt finnes nok bevis for å dømme mannen - utenlandsk eller ei. Denne mannen har ødelagt ei jente, et menneske. Denne jenta vil aldri kunne bli den samme igjen og sårene vil alltid ligge der, selv om de kanskje ikke synes på overflaten. Visste dere, at om en person ignorerer overgrepet etterpå, så vil kroppen slutte å fungere normalt? Altså, det psykiske vil ødelegge det fysiske. Så ille er det.

Straffeloven må gjøres noe med, for det her er ikke riktig. Voldtekt er psykisk drap, og det er absolutt ikke riktig at personene som gjør dette mot andre kan gå fritt like etterpå. Jeg er enig i at du sier av loven er for snill, men det gjelder ikke bare mot utlendingene. Det gjelder mot alle.

05.nov.2011 kl.23:16

Her har du en link som ble skrevet i 2011: http://borgeravisen.no/files/aftenposten_article4130999.ece_250511.htm

"65 prosent av alle som er mistenkt for voldtekter i Oslo i 2010 har ikke-norsk bakgrunn."

Donna & Sara - bloggen du bør følge!05.nov.2011 kl.23:32

Anonym: åh, det var da enda godt!! Retter det opp med det samme :-) Jeg er helt sikker på at jeg har lest et annet tall, og som du ser, så har andre lest 70% og 80% men dette så da ganske nøytakig ut. Takk :)

Ami ∼ 06.nov.2011 kl.01:59

Helt enig ! Glad de endelig har begynt å gjøre noe med det. Nå er det mye flere politimenn i oslos gater og natteravner. Det er så forferdeligt når sånt skjer, det ødelegger jo hele livet til en person. Og at så mange saker blir droppet og mennene løslatt, det er skremmende. Norge burde hatt en strengere straff for voldekt mener jeg. Leste om en jente som hadde blitt voldtatt i Oslo i 2008, og nå var hun en natteravn og gjorde alt for å kunne hjelpe andre og stoppe voldektsbølgen i oslo! Og mange fler burde vært med på å stoppe bølgen. Dette bør det bli en stopp på!

Du er utrolig flink til å skrive Sara! det er dere begge!

Marianne06.nov.2011 kl.04:40

Latterlig at vi ikke sender ut folk som ikke kan oppføre seg. Kommer du til et nytt land så får du faen meg finne deg i at det er andre normer enn det landet du er oppvokst i. Ja til strengere asylpolitikk og alt det der.

tonje ∼ 06.nov.2011 kl.11:01

Jeg er veldig enig i det du skriver, Norge burde vært mye strengere på dette!!

Toril Finvik06.nov.2011 kl.11:17

Enig med deg, du skriver bra Sara! :)

Karoline ∼ 06.nov.2011 kl.13:45

Årh, det er så grusomt!

Live ∼ 06.nov.2011 kl.14:29

Det er bare tull at 90 % av voldtekter blir begått av innvandrere. Av alle voldtekter som anmeldes foregår 10 % i Oslo, og dette er bare de som blir anmeldt. Hva med resten av de 90%? På landsbasis utføres et overvelmende flertall av voldtekter av venner, kjærester og ekskjærester. Man må tenke på at disse voldtektene kanskje er mye "vanskeligere" å anmelde, fordi de ble utført av noen man stolte på og ikke av en innvandrer som det allerede er masse fordommer mot. I tillegg tar politiet sånne saker mye mer å på alvor hvis det ble utført av en utlending. Så disse statistikkene "lyver" og er bare tull, fordi de bare regner de hendelsene det blir sak av, og de aller fleste voldtekter blir aldri anmeldt eller tatt opp i retten.

Det som foregår i Oslo er helt forferdelig, men det må ikke gjøres til en innvandrersak!! Dette handler om grunnleggende kvinnefiendlighet og mangel på respekt, ikke om hudfarge og etnisitet.

amalie ∼ 06.nov.2011 kl.14:31

Angående voldtektsbølgen og enkelte afrikanere sier at jentene kan skylde på seg selv siden de går rundt så lettkledd.. Blir ikke det som å si at det er greit å kjøre over en neger for det er mørkt ute?

iSmiley ∼ 06.nov.2011 kl.15:24

Jeg syns straffen på voldtekt er alt for liten, uansett om voldtektsmannen er av norsk eller utenlandsk opprinnelse. Jeg syns egentlig at de som har voldtatt noen, burde bli kastrert som straff (vet ikke om dette skal være eneste straff eller om fengsel bør komme i tillegg). Da er man sikker på at de ikke kan gjøre det igjen.

Karoline Skomedal ∼ 06.nov.2011 kl.16:40

Bra skrevet. Jeg mener folk burde rette blikket sitt i en annen retning, fordi unge jenter blir fortalt at de ikke må blir voldtatt, ikke gå for utfordrende kledd osv. Har du noen gang hørt en ung gutt blitt fortalt at han ikke skal voldta? Tror ikke det. Fordi folk blir voldtatt selv om de går innepakket i alle slags klær. Min mening ihvertfall. :)

Tanja ∼ 07.nov.2011 kl.14:54

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031088

Lisa Marie07.nov.2011 kl.21:21

Er så enig. Vi i Norge er nødt til å få opp øyenene. Mamma ble voldtatt av en innvandrer hun hadde kjent i flere år, som fulgte hun hjem fra byen. Ei vennine av meg blei også voldtatt av en innvadrer.. Lille gode og trygge Norge er ikke så trygt allkevell..

Veronica ∼ 08.nov.2011 kl.22:19

Jeg er helt enig med deg!

Skriv en ny kommentar

Donna & Sara - bloggen du bør følge!

Donna & Sara - bloggen du bør følge!

19, Ringsaker

Hei :) Vi er to jenter, Donna på 20 og Sara på 19 år og vi driver denne bloggen sammen. På bloggen vår kan du lese om mote, skjønnhet, foto, tips og triks.. osv :) Dersom du liker vår blogg, legg oss gjerne til som venn og følg oss via bloglovin'. Vi blir svært takknemlige for tilbakemeldigner i form av både ris og ros. For kontakt: donnaogsara@hotmail.com

bloglovin bloglovin

Sheinside - Your Online Fashion Wardrobe

Romwe - The Latest Street Fashion

 

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits